Monday, August 3, 2009

Udang kering...Yang enak, yang tak enak!

email tentang perusahaan geragau yg kononnya menjijikkan yg dipetik dari sebuah blog popular turut terhumban ke inbox aku..aku tidak mensia2kannya begitu saja...terus me n my team bergegas ke sana...menyiasat apa yg patut...apa benar proses membuat udang kering sejijik itu???atau mungkin email yg tersebar sama saja seperti ceritera karut yang berlambak dan bersepah di alam internet...


(elak pembaziran...lps baki2 udang disapu, dia kaut dan masukkan dlm guni tu utk dibungkus dan dijual kpd kita)

nahh..gmbr2 yg aku ambil rasanya dpt menjwb persoalan aku dan persoalan ramai itu...blog itu ternyata tak berbohong...berbillion ekor udang kecil dijemur sesuka hati...peduli apa dgn asap dan habuk...peduli apa kalau ada biawak dan anjing yg singgah kencing atau berak di situ sekalipun...yg penting pengusaha kat situ mahsyukkkk...

benar...udang2 kering hanya dipijak2 tatkala proses menjemur dijalankan...kaki si penjemur bukan tanpa sepatu..akan tetapi dipijak dgn selipar buruk yg sama dipakai utk melakukan aktiviti harian..
(udang kering dipijak...dihenyak...lalu dimakan)

penyapu yg digunakan utk mengalihkan posisi udang pun turut meragukan aku dan kwn2 yg turut serta dlm operasi ke kuala gula, perak untuk membongkar sebuah kisah kebenaran itu...
aku difahamkan oleh salah seorg penduduk...majoriti penduduk kat kat situ berbangsa cina...perusahaan udang kering kat situ adalah perusahaan tradisional turun-temurun...dulu2 permintaan utk udang ni taklah setinggi skrg yg mana aku dikhabarkan udang2 ni dieksport ke thailand selain dijual kat orang kita...diulangi...orang kita!!!
(uncle ni byk bagi info kat kitaorg)

(ketika menuju ke rumah satu2nya pengusaha udang kering melayu yg ada kat situ)


aku sedih bila dpt tau pasal ni...rasanya pihak berkuasa perlu buat sesuatu sbb rata-rata pengusaha yg aku interview semuanya merungut pasal masalah tempat utk menjemur...halau anjing pun yg mana nmpk dan sempat jer...

(maklumat aku dpt menyatakan pewarna yg digunakan utk 'mencantikkan' udang ni sbnrnya adalah pewarna baju yg diharamkan penggunaannya...x tau lah kan...?!!)

pendpt aku...mungkin kerajaan boleh sediakan tmpt khusus yg berpagar dan lebih sempurna utk diaorg ni menjemur udang...mungkin juga kawasan ni boleh dibangunkan menjadi lokasi membuat udang secara komersial sbb aku tgk tmpat ni luas...byk tanah kosong dan terbiar...

me and my team sempat gak ketemu sama ADUN kat kawasan tu..YB Yunus...mengulas isu ini...YB yunus menyarankan agar setiap pengusaha lebih mementingkan aspek kebersihan...

ermm...semoga saranan itu didengari...difahami dan diikuti dek pengusaha terbabit...
paling penting...thanks kat YB sebab belanja kami mkn gulai sembilang kat batu 5 kuala kurau...perghh..baekk punya..

penghargaan juga utk saiful skuad sinar harian kerian yg sudi jadi peneman kami...

terlanjur sampai ke parit buntar...esoknya kitaorg terus ke penang...ke queensbay mall (jln2 dgn dia sbb skang ni tgh mega sale)...ke chowrasta beli jeruk...pastu lepak kat padang kota pekena laksa dan pasemboq...memang nikmat sungguh...


berbalik ke kisah udang kering...aku nak tanya sampai bila kita nak makan udang kering berperisa anjing seperti mana yg dilaporkan dalam akhbar sinar harian bertarikh 2 dan 3 ogos 2009 lalu...???
jom kita fikir sama2.

1 comment: