Wednesday, August 12, 2009

Yang salah, yang betul, yang diperbetulkan...

12 Ogos 09, agenda utama ialah bertemu konsuler di Kedutaan Indonesia. Ada urusan berkaitan laporan yang akan memenuhi salah satu dada Sinar Harian tak lama lagi. Agak menarik laporan itu aku kira. Walau tak terkait dengan Nordin Mat Top atau mana2 artis pop yang top!

3 VS 2! Aku dan Connie anak Malaysia, tiga lagi dari kedutaan Indonesia. Ketiga2nya peramah, melayan, menjawab dan terus menjawab setiap pertanyaan kami. Buat kami selesa sekali di sofa empuk itu selama tempoh satu pusingan penuh jarum pendek jam.

"Sekadar pesanan. Jangan ditulis 'Indon' nanti yaa...Biarlah ditulis Indonesia."
Pesan seorang drpd mereka bila selesai acara temuramah, sambil senyum.

Terpinga kami, dua tukang tulis hingusan ini! Kurang faham maksud pesanan itu.

Rupa2nya mereka bimbang kalau2 kami menulis perkataan 'Indon' dalam teks nanti. Menurut mereka, pernah berlaku beberapa akhbar kita yang menulis perkataan 'Indon' dalam artikel yang disiarkan. Tapi bukan SH. Mujur!!!

connie...di depan pintu masuk kedutaan Indonesia

Warga Indon, pekerja Indon, pendatang Indon dan mcm2 Indon lagi. Kita lancar sekali mengucapkannya. Aku pun 2 kali 5, sama! Sedang mereka kurang senang disapa dan digelar sebegitu! Kalau boleh biarlah disebut penuh dan sempurna. Indonesia...bukan Indon!
Kami angguk hormat walau sbnrnya memang takkan menulis macam tu. Dalam percakapan, memang! Agak sukar utk mengubah keterbiasaan ini.
Ini buat aku terfikir. Ada beberapa perkara dlm hidup ini yg kita tak boleh anggap mudah, walau ia ternyata mudah dan memudahkan kita! Kita sering sangka sesuatu yang pendek dan ringkas itu senang dan menyingkatkan masa (al maklumlah skrg ni semua org nak senang dan nak cepat). Sampai kita terlupa masih ada yg memandang kesempurnaan. Mungkin juga yang disingkatkan itu sebenarnya boleh memanjangkan cerita...

pekerja2 Indonesia memenuhi kawasan kedutaan utk berurusan di situ

Aku terkenang nasib terkandas dlm 'kandang' pagi tadi. Kandang kenderaan! Lampu hijau jadi tuan kandang dan paling berkuasa waktu itu. Melepaskan kenderaan2 yg byk. Kat kampung aku kandang turut dipanggil reban, lagi sedap panggil 'gheban'.
Pagi tadi hujan lebat! Sesaknya luar biasa. Jam 9.30 aku masih di Tol Batu 3. Sempatlah aku menangkap gambar lori-kereta semua!

Pagi ni juga buat pertama kalinya aku berpeluang menangkap gambar apartment dia! Bukan sekali 'tembakan' (shoot), tapi beberapa kali sampai aku puas hati. Pun kereta di depan masih tak bergerak lagi! Astagfirullahalazim...

Aku mengeluh walau tak berpeluh. Di saat2 manusia ini bergegas ke tempat kerja, di mana polis trafik ya???!!! Mungkin terperangkap di kesesakan lain.... Maafkanlah mereka walau aku lewat sampai di kedutaan tadi gara2 kesesakan trafik...

No comments:

Post a Comment