Friday, August 7, 2009

Gaji anda dan isu ah long!!!

Selesai assignment tentang isu ah long...barulah aku tahu dunia ah long ni taklah seteruk mana...ah long berlesen buat kerja ikt prosedur...cari rezeki..bisnes mcm kita2 jgk...tak redah kutip hutang suka2 hati...
terkejut gak bila 3-4 org ah long yg aku jumpa bley tahan jambu...menurut kata diaorg..yg slalu buat hal tu ah long x berlesen...tampal sticker kat tiang...gantung poster kat pokok...samseng tak tentu hala...ugut sana..ugut sini..khabarnya diaorg bukan mcm tu...
entah betul ke tidak..wallahualam...
"kita x ada ugut bunuh pny! bunuh pun ssh...wang x dpt angkat...kita pun sama ssh kena tangkap polis..."
"ini ah long...bunga pun tadak tinggi pnya...kami boleh runding sama customer...kalau saya bg bunga tinggi dia x dpt byr...ah long pun susah...kita sama2 mau hidup..mesti sama2 bantu..."
(betul jugak kan kata2 ah long ni?)

Nak tahu byk lg tntg ah long...team aku gi interview pengerusi biro pengaduan awam mca..datuk michael chong...setiap hari mmg ramai ah long dan peminjam yg bkmpung kat pejabatnya...semua dtg nak mintak tlg datuk selesaikan kes hutang-menghutang ni...

bila datuk tunjuk statistik tentang peminjam ah long pula...aku xterkejut sgt walau setiap thn jumlah peminjam meningkat...
datuk juga ada cakap yg peminjam bukan mangsa ah long...tetapi keluarga mereka...

"itu peminjam bkn mangsa! peminjam angkat wang dan lari kuat2 (jauh2 kot maksud dia)...tak tahu mana diaorg pergi...ah long x dpt cari peminjam terpaksa cari keluarga peminjam mau angkat wang balik...

tapi aku mmg over terkejut bila statistik tu mbuktikan wanita melayu lebih ramai meminjam drpd ah long berbanding lelaki melayu...utk bangsa cina dan india lelaki adalah peminjam paling ramai...apa sudah jadi ni u all....??

kenapa org pinjam kat ah long? bank kan ada?

Setiausaha kesatuan kebangsaan pekerja2 bank (NUBE) J Solomon berkata jumlah gaji yg x masuk akal yg dibayar kebykan majikan kpd pekerja adalah faktor utama ah long laris di pasaran.

"kalau gaji sedikit, bagaimana bank dpt luluskan permohonan mereka?kalau btl2 mereka layak mendpt pinjaman tpi x dpt...sila kemukakan aduan..."

aku terdiam jap bila dia kata mcm ni: amati teliti...bicaranya cukup lembut..tp sinis sekali...

"saya rasa semua majikan patut adakan sesi kaunseling tentang bagaimana pekerja2 mereka dpt uruskan pendptn dgn bijak...sebab hny cara itu shj majikan akan sedar yg gaji pekerja mereka terlalu rendah dan terlalu luas jurangnya dgn pekerja atasan....
"tapi saya rasa majikan majoritinya xkan berani buat mcm tu...sbb apa??? sbb mereka sdr sbnrnya sedar gaji yg diberikan kpd pekerja memang x cukup...bagaimana mereka dpt mbantu menguruskannya?"
"kita semua bkn pekerja asing yg dtg ke sini utk bekerja...kita tinggal di sini..ada keluarga...ada cara dan gaya hidup...sesekali perlu bersosial...sesekali perlu beli baju baru....sesekali perlu pergi bercuti dan bergembira..."

aku xpernah pinjam ngan ah long walau terkdg poket kering sblm tiba masanya...ah long pun xpernah pinjam duit ngan aku sbb aku bkn ah long...tapi cuba bayangkan kalo rakyat malaysia esp di sektor swasta bterusan bergaji rendah???kerajaan perlu buat sesuatu utk tangani masalah ini...dlm masa yg sama bank pula disarankan utk longgarkan syarat...kalau tak...rasanya x mustahil makin ramai yg akan jatuh bankrap dan hidup merempat nnt...yg kaya makin kaya..yg miskin makin merana.

minta dijauhkan dari kesempitan wang dan dimurahkan rezeki...

No comments:

Post a Comment