Wednesday, April 1, 2009

KUIH UDANG di sebalik bumi Hang Tuah

Aku panggil CUCUR UDANG jer...tapi bila kaki aku menjejaki tanah Melaka...cucur yg slama ni aku panggil cucur udang tetiba lak bertukar nama menjadi satu nama yg lebih komersial iaitu KUIH UDANG...walaupun wajah dan rasanya sama jer barulah aku tau yg rupa-rupanya org Melaka memang panggil CUCUR UDANG sbg KUIH UDANG..tak kisahlah pasal tu...cucur ke..kuih ke..yg penting bentuknya sama...berwarna kekuning-kuningan & tetap dibuat daripada tepung gandum berwarna putih...
eina model terkenal tanahair adalah org yg bertanggungjwb memperkenalkan kuih udang ni kat aku...dia org melaka dan dialah yg bagi direction sumer sehinggalah aku slamat sampai ke lokasi yg dimaksudkan...apa2 pun thanks sbb bagi satu bahan citer yg cukup menarik yg telah pun disiarkan dlm BACARIA...

menurut org yg aku interview...kedai kuih udang ni ada 2 CAWANGAN...dua2 kat melaka...satu kat ALOR GAJAH (since 1979)..satu lg kat MASJID TANAH (since 2002)...pukul 10 pagi kedai ni dah bukak & tutup lebih kurang pukul 8 mlm...ikut suka hati koranglah nak pegi situ utk breakfast..lunch or minum ptg...(aku gi time nak dkt2 minum ptg)...aku dah pegi dua2 kedai ni..tp pic yg ada kat sini adalah pic kedai yg kat masjid tanah...(pic kat alor gajah ada kat library mls nak cari)...tapi kalo x silap aku..yg kat alor gajah tu besar sket dari kedai yg ni dan ada kedai2 lain di sekelilingnya...(lebih kurang food-court)

1st time pekena kuih udang ni...ianya mengingatkan aku kpd rojak singapore dan pasembor penang disbbkan dia punya bahan sampingan yg nak dekat2 sama...ada fish cake..ada tauhu goreng...tempe goreng..telur rebus...popia goreng dan lain2 bahan lagi selain main menu iaitu cucur udang...tapi yg menjadikan kuih udang ni begitu digilai..diingati dan melonjak naik popularitinya tak lain tak bukan disebabkan SOSnya yg dibuat sendiri si penjual...(memang nmpk cam sos bodoh2 jer...tapi rasanya memang buat gwe teringat2 sampai ke saat ni)....dan tak silap aku...disebabkan sos ni terlalu enak tak terkata...owner kedai ni dah bukak kilang sos utk dia punya pelanggan yg nak memiliki sos ini di rumah atau di laci/pantri ofis masing2...tapi tak dinafikan kuih udang kat sini pun ada sket special berbanding yg aku pernah rasa sblm ni...kiranya sos & kuih udang ni sama2 sedaplaa...

bagi aku...bestnya kuih udang ni ialah kedai mknnya yg sederhana...tak eksklusif melampau sampai org gerun nak masuk & tak pulak tampil mcm gerai yg bakal roboh 2-3 hari lg...senang citer...kedai ni ala2 kedai kopi laaa...sesuai utk penduduk kat situ singgah mkn & sesuai jugak utk dikunjungi org luar mcm aku nih...bab harga...tersgtlah berpatutan...masa aku gi...semua bahan dijual 50sen (tak taulah kalo skrg dah naik harga)...so jgn plak ada yg gi situ dok tawar-menawar...mintak kurang sekupang-dua ke...kalo tukang jual tu sendiri bermurah hati nak bg diskaun tak pelah...hehe

kedai ni aku tgk sentiasa ada pelanggan..tp kalo pegi time ptg2 kenalah bykkan bersbr tunggu turn..yealah..nak pilih bahan2 lg...nak tunggu org tu potong & kemudian bungkus..mestilah amik masa sket kan...tapi menunggu pun taklah memkn masa berjam-jam...biasa2 jer u all...

kalo sesape yg bercadang nak try kuih udang ni...aku cadangkan korang amik skali dia punya AYAM (harga bwh RM2 kalo x silap aku) & PUYUH GORENG (harga ikut saiz)...sedapppp....time mkn tu selang-selikanlah...ayam-kuih udang dgn bahan lain...sker hati koranglah samada nak tuang sos kat atas bahan2 tu atau pun nak asingkan sos dan cicah...sker hati korang gak sama ada nak mkn dgn tgn atau nak cucuk dgn garfu yg disediakan..yg penting mkn makanan bernama kuih udang kat sini memang memberi nikmat yg sukar diungkapkan dgn kata-kata...biar pun ucapan manja..huhu..