Tuesday, August 25, 2009

Org ke-3: Dari bidadari ke BUKAN BIDADARI...

(Mengetuk sambil cuba jadi seneutral mungkin)
Menonton cerekarama BUKAN BIDADARI adalah tak sengaja. Juga jadi drama pertama yg berjaya ditonton dari mula sehingga penamat kisah. Sudah 4 bulan tak tonton TV, tapi sering mendengar TV.
Apa ya tentang Bukan Biadadari? Cuma satu; beradanya entri ini di sini kerana kisah dan pengkisahannya yang berkesudahan tragis, tak berbaloi buat kedua2 watak utamanya yg hakikatnya saling mencinta.

(masih cinta, tapi hubungan sudah terputus. sama ke 'feel'nya jika disambung semula?)

Umie Aida aku minati, tapi lakonnya kali ini biasa2 sahaja. Fahrin tak diminati, namun tak pula di bawa ke tahap membenci.
Kecewa amat!!! Kenapalah bidadari tak boleh sabar sikit? Sikitttt saja. Itulah kesilapan kebykan bekas2 bidadari. Melatah, melenting, terlalu ikut kata hati, terbuai2 perasaan sehingga menjahanamkan diri dan hari kemudian sendiri.

(marah macam mana sekalipun, jgn sampai buat keputusan bodoh! )

LUMRAH...Lelaki!!! Sedunia maklum akan hati, naluri mereka yang bernama lelaki. Sudah berbini, namun tak puas, gemar mencari2 penghibur hati. Logik! Nama pun penghibur. Kalau dibawa ke tempat tidur sekali pun, bidadari nun di rumah tetap yg pertama di hati, bukan penghibur jd yg pertama.
Biadadari apa mahu kisah? Nafkah zahir batin tetap diberi. Jelas, cinta suami kepada bidadari bukan hanya di tempat tidur, tidak seperti perempuan penghibur. Tapi cintakan bidadari sudah dijanji mahu dibawa ke mati.

HAKIKAT...Bidadari!!! Tabahlah, sabarlah, tak ada satu pun rumah tangga yang tidak diuji-uji. Bertugaslah, bertanggungjawablah tanpa henti. Taatilah suami, walau pedih hidup bersuamikan perangai ini.

(bila dah tak ada, barulah rasa nak menghargai)

Mudah bergelar bidadari, tapi tak mudah jadi bidadari. Sebenar-benar bidadari perlu ingat saja yang ini: Penghibur di mana2, senang dicari, mudah berlalu pergi, seperti angin yang lalu dan berlalu. Sifat dan kehadirannya sementara cuma. Bukan abadi seperti bidadari. Jaga2 sementara kamu jadi bidadari!

(lambat-laun lelaki akan sedar juga kesilapan mereka)

Aku percaya, setiap isteri yg sabar dan taat kpd suami walaupun suaminya gatal nk mampos akan diberi kebahagiaan yg abadi kelak. Setiap pengorbanan, kesabaran, mesti ada ganjarannya. Dan suami, jika isterinya berterusan taat, pasti akan tersedar dari kesilapannya.
Lelaki dikurniakan 9 akal, 1 nafsu.
Perempuan dikurniakan 9 nafsu, 1 akal.

(yang mana nampak lebih keji? perempuan mengaku curang atau lelaki mengaku curang?)

Bererti perempuan, terutama isteri2 yang dinobatkan sbg bidadari oleh si suami jgn sesekali terpesong akalnya yang 1 itu kerana rugi sekali bila BIDADARI, hanya disebabkan org ke-3, akhirnya terlucut takhta dan menjadi BUKAN BIDADARI lagi.
Konklusi: Suami dan bidadari sama2 rugi...

kdg2...disebabkan terlalu ikutkan perasaan, kita terlepas kebahagiaan lalu. contoh: dulu bahagia berbuka bersama pasangan yg kita syg, skrg tak pasal2 berbuka sensorang

aku rasional menaip tentang ini. tapi mengaku ada sedikit emosi! kenapalah bidadari buat keputusan tak guna otak???

aku bukan pihak lelaki atau perempuan. mentalitas bersifat neutral dlm konteks ini. berfikir cara terbuka dan berteraskan logika...

1 comment:

  1. Bukan semua lelaki macam itu, gambaran pengarah dan penulis adalah mahukan kita sedar kehidupan hari ini,..

    ReplyDelete