Saturday, September 19, 2009

4 biji tayar yang berperasaan!

>>16 September 2009
Tak silap aku 5 hari sebelum raya...

Destinasi pertama yang dituju adalah Subang, bukan Shah Alam seperti kebiasaannya. 4 biji tayar kereta yg hitam legam turut rasa terkejut bila mereka dibawa meluncur, bergolek-golek di jalan raya di kawasan Subang; pepagi buta, tanpa diberitahu terlebih dahulu atau diberi sebrg hint yg mereka akan dibawa ke situ.
TAYAR DEPAN (kanan): Wahhh...Dah dekat 5 bulan tak bergolek-golek kat area ni. Dulu, setiap pagi, mesti tuan bawak kami lalu kat sini, hantar mak encik. Pastu baru gi Shah Alam. Kan tuan kan?? Hehe..

TUAN KERETA: Ni yg aku malas nih. Korang ni kalo tak tanya x boleh ke? Ikut ajelah arahan aku. Byk bunyi pulak.

Errr..Nape? Korang tak suka ke aku bawak korang gi Subang, gi ofis bekas mak encik korang?

TAYAR BLKG (kanan): Suke! Suke! Tapi kenapa tetiba je tuan suruh kami bergolek2 kat sini? Apsal x pegi ptg2 sket.

TUAN KERETA: Alaa..Singgap kejap je. Hntr kuih raya. Mak encik korang order aritu. Esok dia dah cuti. kalau tak hntr arini, bila lagi?

TAYAR BLKG (kiri): Owh...Kita nak jumpa mak encik lah ni yea? Yay...Sukanye saya!
(Tayar blkg ni watak dan perangai dia cam comel2 sket)


TUAN KERETA: (Senyum). Nanti bila mak encik dtg dkt dgn korang, korang tengoklah dia puas2, walaupun dia bercakap ngan aku, bukan ngan korang! Bukan apa, lepas ni dah susah nak jumpa mak encik lagi dah. Ni pun nasib baik dia order kuih raya, adalah gak peluang korang jumpa dia.

TAYAR DEPAN (kiri): Alaaa...Kenapa mcm tu? Mak encik marah kat kitaorg ke? Tuan cakaplah kat mak encik yg kitaorg tak penat langsung bertugas mcm dulu. Setiap pagi ke Subang dulu, lps tu baru ke Shah Alam hntr tuan. Ptg ke Subang lagi skali, amik mak encik. Kenapa skrg dah tak mcm tu? Dah 5 bulan tuan kuar rumah, tapi terus ke ofis tuan. Sape hantar mak encik gi keje hah?

TUAN KERETA: HISHHH!!! Korang tu tayar, mana tau apa2! Yang korang syg sgt kat mak encik tu kenapa? Aku ni tuan korang! Aku yg beli korang, basuh, isi angin, gilap korang yg itam ni sampai berkilat.

TAYAR BLKG (kiri): Kami syg dua2. Kat tuan syg, kat mak encik pun syg. Mak encik pun syg kami. Dia jaga kami baik apa! ??

TUAN KERETA: Sker hati koranglah. Kalau betul mak encik syg korang, takdenya dia tinggalkan kita. Lagipun dia dah ada 4 biji tayar baru. Lagi besar dari korang, siap ada rim lagi. Hah, korang ada?!!!

TAYAR BLKG (kanan): Laa..sampainya hati mak encik! Tak pelah, nasib baik kami ada tuan mcm tuan.

Tiba2..
(Sket lg nak sampai ke tempat di tuju)


TAYAR DEPAN (kanan/kiri): Aduhhhhhhh...Tolong!

TUAN KERETA: Korang ni dah kenapa? Tetiba menjerit. Kuat plak tu bunyi. Buat malu aku jer. Dah la tgh2 jem nih. Cettt!!!

TAYAR DEPAN (kiri): Tuan laa! Bawak keta mcm org gila pagi ni. Kejap laju, kejap pelan. Kejap2 tekan brek. Pening wooo...dahla puasa!

TUAN KERETA: Ehh..Yea ke? Sorrylah...Aku serabut. Nervous lah ngokk. Dah lama tak jumpa mak encik korang. Entah apa citernya?

TAYAR BLKG (kanan): Relaxlah tuan! Kitaorg kan ada. Yg penting tuan jaga diri dan keselamatan kuih raya tu. Kalau tuan bawak keta mcm org mabuk, tak pasal2
kuih raya tu jadi serbuk nnt. Marah pulak mak encik.

TUAN KERETA: Yealah tu! Eh..Tu haa..mak encik korang dah tunggu tu. Jaga2 aku nak tekan brek ni. Jgn lupa berhenti betul2 depan dia tau!

SEMUA TAYAR: Baekkk tuan tayar!!

ps: Aku rasa tuan tayar ni sedikit mental!

No comments:

Post a Comment