Thursday, March 26, 2009

Kisah Nasi Lemak Tanglin: Pelanggan Tanpa Penghujung

Hari aku nak gi shoot NASI LEMAK TANGLIN yg nun jauh di sana tu...tuhan je yg tau cemana liatnya aku nak bangun pagi bagi memulakan hari...apsal laaa NASI LEMAK TANGLIN tu org jadikan breakfast bukan mkanan utk lunch?? kan senang keje aku....Gi KL dari shah alam??? pepagi buta??? hari kerja??? memang x pernah dibuat dek aku dan mana2 pun organ2 yg ada kat tubuh aku...kalo ada pun adalah kot 2-3 kali setahun atas sbb yg munasabah...sesungguhnya merempuh kesesakan lalu lintas bukanlah jiwa aku!!
Lebih membuatkan aku super duper malas bila terkenangkan empunya gerai NASI LEMAK TANGLIN yg aku dah try contact byk kali tp x jwb2 tepon...aku dahla x de bahan utk next week...back-up bahan pun xde...NASI LEMAK TANGLIN nilah satu2nya harapan aku... buatnya dia x bagi permission utk shooting kat tmpt dia cemana??? matilah aku!!! nak jwb apa kalo boss tanya??? haiii...takkan kuar gi assignment balik tgn kosong jer kot???!
Tapi nak buat cemana...nama pun keje...tanggungjawab...reporter kena berani!!! yg mana perlu terjah...terjah ajelahh..(aku suntik semangat kat diri sendiri)sambil tu aku pun buat2lah lupa pasal kemalasan yg menyelinap masuk dlm badan aku setiap kali aku nak gi assignment...pasal owner yg sampai kesudah aku tepon x dpt tu...malas aku nak pk...berserah ajelah....niat aku baik...takkan dia nak tolak kot.. bisik aku dlm hati...nak sedapkan hati sendiri...

bila tgk muka photographer on duty..nana azman...aku dah bley tersengih...berbungalah kejap hati ni..berkobar2 plak rasanya nak ke KL...tetiba jadi bersemangat...apatah lg dia pun dah packed equipment utk shooting...kat blkg dia galas beg sambil tgn mengusung tripod... nana...dialah photographer yg slalu menyelamatkan aku dlm byk keadaan berbekalkan camera Nikon D70 cuma...selain membekalkan gmbr2 yg hebat utk kolum2 aku kat bacaria...aku bley gak klasifikasikan dia gak sbg pak lawak merangkap entertainer...happy2 jugak but our job is our priority...
i told u...niat baik mesti Allah perkenankan! Syukur sbb Kak Zaiton, owner gerai tak byk songeh...lepas introduced sape aku & tujuan aku berada di situ..dia terus mempersilakan kitaorg utk menekan punat camera mengikut angle yg dirasakan sesuei dan cantik...
"ambiklah dikkk...akak nak buat keje kat blkg...nak tny apa2 cari akak kat blkg yea.." katanya ramah (PR kakak ni bagus)
Sbnrnya assignment nih agak mencabar sbb customernya maha ramai dan takdenye diaorg lari balik or beralih arah ke gerai lain bila kena beratur pjg...lebih menduga minda bila nana terlupa bawak lens 12-24mm yg diwajibkan oleh aku sendiri supaya ada dlm beg mana2 photographer yg ditugaskan mengambil gmbr utk aku...
huhhh..mengamuk pun x guna!! buat muka aku nmpk cepat tua jerr...so aku pun cuba menarik bibir utk menghasilkan senyuman...memang susah sket nak dptkan gmbr yg bley tunjukkan gerai ni memang ramai pelanggan dgn penggunaan lens yg x sesuai...tapi xpe..nana bley slamatkan keadaan walopun masa tgk balik pic2 yg dah diamik kat ofis...kami sepakat mengatakan pic utk assignment kali ni sebagai.....kurenggg....
dekat 3 jam kat situ...inilah info2 yg aku dpt pasal NASI LEMAK TANGLIN ni....
-berusia hampir separuh abad (bisnes turun-temurun)
-tak sah kalo tak ramai pelanggan (korang maybe tersalah kedai)
-terletak di BLKG MASJID NEGARA...dkt2 TAMAN RAMA2 KL...Jln Cenderasari
-buka jam 7 pagi, tutup bila lauk habis (biasanya tghari)
-ptg buka balik tapi pukul 9 lebih dah tutup...
-popular sbb SAMBAL SOTONG KERING...lembut sotongnya x mcm kedai
lain..Kak Zaiton kata sbb diaorg rendam sotong tu lama..
-KUAH DAGING yg enakkkk sungguh...(kuah ni cepat habis)...sambal pun
sedap...lauk lain pun sedap...x de yg x sedap...
-pekerja mesra...owner x sombong x tentu pasal...
-yg penting...harga berpatutan walaupun POPULAR!!!
Thanks utk Kak Zaiton yg belanja aku dan jurugambarku bersarapan pagi tu!

No comments:

Post a Comment