Monday, March 16, 2009

Radi Corner dan Kue Teow Kerang sedapnya!!!

aku dah lupa bila last aku gi mkn kat RADI CORNER ni...x silap aku last year kot....since gmbr2 ada dlm simpanan aku..biarlah aku letak kat sini utk rujukan & tatapan korang
(hopefully gerai ni still wujud..hehe)
RADI CORNER ni terletak di USJ 4 & dgr citer bukak cawangan kat SEKSYEN 20 SHAH ALAM gakk...
yg best kat RADI CORNER tentulah dia punya KUE TEOW KERANG....
kalo cakap bab kue teow goreng or kue teow kerang...aku memang cerewet teramat...
bagi aku bukan sumer org dikurniakan bakat utk goreng kue teow yg sedap dan menarik rupanya bentuknya bila dibubuh dlm pinggan...
ada yg goreng sampai hitam legam..kicap jer lebih..tapi rasanya ADO!!! ada gak yg goreng sampai hancur berkecaii..langsung x nmpk rupa kue teow...
aku memang xkan mkn kue teow yg ada ciri2 tu...
tapi kue teow kat radi corner ni kira ok laaa..menepati citarasa dan ciri2 kue teow kerang sbnr...

masa aku interview tauke kedai tu..puan suraya..dia kata cili ngan kicap utk goreng kue teow tu dia buat sendiri...patutlaaaa...

tapi tak pulak aku tanya satu persatu bahan n sukatan yg dia guna...gilerr!! aku ni wartawan...bukan tukang korek resipi...mcm aku kata tadi...bukan sumer org ada kemahiran goreng kue teow nih...baik aku gi beli jer kat kedai dari nak menyusahkan diri utk sesuatu yg aku dah tau x kan berhasil...

kalo korang seorg pemerhati yg hebat...mesti korang perasan yg tukang goreng kue teow profesional xkan amik masa yg lama utk menggoreng...cong ceng cong ceng...siap sepinggan kue teow!!!! puan suraya mcm tu lah...main campak2 jerr....kalo aku masak kat umah buat style campak2 mcm tu x taulah apa jadi ngan mknan tu...
masa aku khusyuk tgk dia menggoreng...aku tgk dia campak bwg putih...cili..telur...udang..taugeh...kucai...tak dilupakan isi kerang ngan kicap yg direka khas tu...masa dia bubuh kicap tu lahh naik aroma sampai satu kedai boleh bauuu...huhu...
kalo korang nak gi sini...kedai ni pukul 5 ptg camtu dah bukak...lebey kurang kul 12.30mlm cam tu dia tutuplah kedai...
satu lg yg best mkn kat sini...kita x payah tunggu lama walaupun dia goreng sepinggan2...
kalo customer ramai sampai penuh kedai pun...dia akan goreng utk 4 pinggan sekaligus paling maksimum...x lebih dari tu...
mestilah buat mcm tu u all...nak jaga kualiti...
one more thing...kalo beli bungkus dia akan bungkus dlm plastik...utk kekalkan rasa & kualiti kue teow tu...(Kalo korang perasan kedai cina slalu bungkus camni)
bagi aku..tmpt ni sesuai utk semua org...nak gi dgn kengkwn pun ok..nak gi dgn family korang pun ok...cuma kalo nak lepak lama2 tu kurengg sesuai laaa..stakat nak gi mkn tu boleh laaa...
kalo korang pergi secara rombongan cik kiah n ditakdirkan ada 2-3 org ahli rombongan x mkn kue teow...toksah dok buat pening sbb kat kedai tu jual gak mkanan lain...tomyam2 sumer ada...cuma ramai yg gi situ sbb nak pekena kue teow kerang laaa...
kalo nak sdp lagi...korang mknlaa kue teow kerang ni dgn dia punya CILI JERUK!!!!perghhh...susah aku nak cakap pasal kesedapan dan kenikmatannya kat dlm blog nih....
senang citer...lu cuba lah sendiri!!!!
cili jeruk...'besfren' kue teow kerang
nak tambah telur mata pun boleh!!!

No comments:

Post a Comment