Wednesday, March 11, 2009

Cendol Pak Akob...Cendol Melayu yg sedapppp!!!

menunggu giliran utk mendptkan sesuatu yg memberi nikmat dan kepuasann...
ni lah pak akob...nampak cam garang tapi ok orgnya

patutlah sedap...santan bukan main segar....fresh from farm!!!

nih cendol special...kalo mkn kat cni korang akan nmpk ada karipap atas meja...makan jerr...pastu bayarlaaa

ni kalo ada segerombolan tetamu datang umah bolehlah dtg beli cendol saiz besar kat sini

ni kot2 nak semak harga....

ni lah yg menyedapkan cendol pak akob....kacang merah yg x lembik...x keras...elok jer kelembutannya....






Aku kalo cendol ni 'kureng' skettt...Tapi bila dtg rasa nak pekena..memang kalah ibu mengandung yg mengidam...time2 tu jugak kena keluar gi beli...
Aku nak share ngan korang tmpt jual cendol yg best....kat shah alam jerr lokasinya....nama kedai ni CENDOL PAK AKOB...Biasanya pak akob akan berniaga kat masjid seksyen 16...tapi bila ptg sket dia bawak van dia gi berniaga kat area seksyen 7 plakk...pendek kata ikut suka hati dialah dia nak cari rezeki kat mana....so far dua tempat tu jelah yg dia slalu gi...SEKSYEN 16...ngan SEKSYEN 7 SHAH ALAM...ingat tu!!!
cendol pak akob ni unik sket sbb dia buat sendiri kacang merah...lembut jerr tekstur kacang tu...rasa toksah cakaplah...memanglah sedap kalo tak takdenye aku nak bawa bertandang kat blog aku nih...
bukan stakat kacang merah...air gula pun pak akob buat sendiri...aku rasa dua ramuan ni lah yg membuatkan cendol pak akob meletoppp....lagi2 kalo korang gi time tgh hari n petang2 dlm kul 3-5 camtu...sure kena beratur pjg punyalah....
pak akob citer kat aku gerai dia ni dah nak dekat 20 tahun usianya....lama gak tuh...aku tabiklaaa kat pak akob sbb slalunya cendol ni didominasi oleh mamak...tup tup pak akob pun boleh maintain.....hidup pak akob...pak akob bolehhh!!!! KARANGKRAF BOLEH!!!
sepanjang berniaga...dia memang cerewet bab santan...setiap hari dia akan make sure santan yg dia beli betul2 segar...sambil tu dia cukup2 menjaga tahap kepekatan supaya x terlalu pekat dan x terlalu cair....patutlaaa lancar jer cendol tu masuk ke tekak seterusnya ke perut aku...
peminat cendol ni ramai...tak kira bangsa...umur dan pangkat...byk gak keta2 mewah tanpa segan-silu dtg beli cendol kat sini...tak salah org kaya mkn cendol!!! diaorg pun manusia gakkk kan....
selain cendol biasa...korang bley gak mkn cendol pulut...cendol tapai atau cendol special yg ada tapai ngan pulut skali...harga pun x mahal...korang mampu punyalah!!! x silap aku harganya dari RM1 ke RM6....mengikut saiz yg dikehendaki...waktu operasi plak dari jam 11 PAGI - 6 PETANG.....
pendpt aku....cendol yg hebat rasanya akan terasa lebih nikmat kalo dimakan di warung yg buruk dan ala2 nak roboh gitu...hehe...betul takk???

2 comments:

  1. wOw...i like nih!

    ReplyDelete
  2. g try mkn cendol kat ameen cendol puncak alam pulak...mkn sekali nk lg tau

    ReplyDelete