Tuesday, March 24, 2009

Di bawah sekaki payung...Di dalam kuali kecil...Siri Vadai & Masalavadai

Thanks kat Ayoon ngan Yatie sbb introduced aku ngan tmpt jual VADAI & MASALAVADAI yg bg aku THE BEST IN TOWN...
Lokasi...TAMAN DATO' HORMAT, PJ...Bila aku tulis camtu pasal lokasinya mesti terkebil-kebil biji mata korang sbb pk kat manalah letaknya gerai ni kannn???!!!Hehe...Cool babeh...bawa bertenang...Bagi memudahkan korang pegi sini biar aku bg petunjuk sket...
Gerai ni terletak kat area BERTENTANGAN SUNWAY PYRAMID..Nak senang lagi masuk jer simpang sblm sampai CALTEX tuh...terussss...then ada nmpk deret2 rumah kedai...hahh..kat situlah gerai kakak yg jual kuih ni..Gerainya kecik aje...tapi bg makna besar dlm kehidupan aku sbb aku pada asalnya memang x sker mkn kuih tradisional kaum lain...tgk2 skang dah ketagih plak mkn kuih India ni (tekak aku ni susah sket nak terima angin perubahan..huhu)...So..time2 ptg kalo aku lalu jer area tu..mesti aku singgah punyalah utk shopping VADAI & MASALAVADAI...
Kakak yg buat VADAI & MASALAVADAI ni nama dia Bibi Mohamad...dia ni Muslim tau!!! Pukul 2.30 ptg dia bukak kedai...tutup pukul 7 mlm...Dia berniaga guna sekaki payung besar ngan sebuah kuali yg saiznya ala2 jer...tapi...kuali tu lah yg byk berjasa kat dia sekeluarga...

Dia citer kat aku...dia dah byk kali try tukar kuali yg besar sket dari yg asal sbb customer dia semakin ramai...malangnya VADAI & MASALAVADAI nya tak berapa nak menjadi bila goreng dlm kuali baru...tuah kuali agaknya..
Tapi aku tak tipu korang!!! Kuih ni memang meletoppp...Cina ke..Melayu ke..India ke..sumer sker mkn...Kalo tak takkanlah ramai yg sanggup habiskan masa dgn merenung kakak ni buat kerja menggoreng sementara tunggu turn masing2...seolah-olah mengerti cabaran yg perlu dilalui si tukang goreng yg terpaksa menggoreng dlm kuali kecil walaupun byk permintaan...
Kalo nasib korang baik...korang x payahlah tunggu lama...boleh terus beli dan ngapppp kat situ jugak!!!

Aku sker sgt kat kuih ni sbb dia sedap dan rangup especially kalo mkn panas2...Dia punya bau dan aroma tu jgn cakaplah!!! Tapi kalo mkn time sejuk pun still sedap...tak liat or keras...

SEmpat gak aku jengok bancuhan tepung kuih kakak tu yg dia bawak dari umah...Ada kacang dal...bwg besar...daun kari...cili api...Biasa2 jer...Takde pun beza kalo nak dibandingkan dgn bancuhan org lain yg jual kuih yg sama...Pelik???!!! Cemana kakak ni punya kuih boleh jadi sedap semacam??? Hehe...Adalah rahsia tu!!! Kalo tak takkan bley maintain lebih 10 tahun!!! Tak kisahlah...yg penting kat sini ada jual baik punyaaaaaaa VADAI & MASALAVADAI...

3 comments: