Tuesday, January 12, 2010

Kot, zaman kegilaan je kotttt...

Selalu kot, aku dengar orang dok cakap 'kot-kot' ni. Member ofis aku lah kot yg suka sgt cakap mcm tu. Kawan2 luar ofis aku kureng sket bab teknologi frasa dan bahasa terkini ni. Mereka agak kekura-kuraan! Tapi diaorang giler laju dan maju kot bab teknologi, bab gajet segala sampai aku terkebil bijik mata. Bila sesekali keluar lepak, dan aku pula mengaplikasikan trend bercakap atau guna perkataan baru time berborak, turn mata diaorang pulalah kot yang terkebil. Haha...Blur! Bagi yg tak faham, susah nak tangkap apa yg aku cakap, depa tanya terus dan aku pun explain la blablabla. Jadi kamus dewan jap! Tapi trend cakap kot-kot ni aku rasa ramai kot yg cepat tangkap. Dua-tiga kali dengar org cakap, dah boleh tau, bila dan di mana yg sesuai nak guna perkataan kot tu! Bukan boleh suka-suki je kot guna. Silap guna ayat jadi tak sedap kotttt...


Bagi yang dah terbiasa bergaul dgn org yg suka cakap 'kot-kot' ni, mesti akan terikut-ikut punyalah tambah 'kot' kat tengah atau hujung ayat. Aku pun tak tau dari sapa aku blaja berbahasa mcm tu. Sedar2 dah pandai siottt. Tapi biasalah, benda2 baru, pelik dan simple macam ni memang senang nak menyelinap masuk dlm diri aku, dia dan mereka yg lain. Kadang2 tu aku bukan nak sgt kot, cakap ikut trend ni. Kalau tanya ahli bahasa, sah depa kata benda ni mencemarkan keindahan bahasa. Bagi aku, asalkan aku tak guna dalam karya kerja, OK je kot! Satu lagi aku rasa benda ni tak bley nak control. Terjadi sendiri kotttt...

Aku tergerak hati nak adakan entri ni lepas tgk AJL bebaru ni je kot. Kalau tak, tak terpk pun! Dari borak2 kosong dgn kawan kat ofis, terbawa ke kedai kopi, kemudian ke event dan function jemputan, tak sangka pulak trend berbahasa kot-kot ni 'ada tempatnya' di pentas gah lagi berprestij AJL. Benda ni nampak kecik kot bagi sesetengah org. Mungkin ada yg tak nampak langsung! Sebabnya mlm tu ramai yg lebih teruja nak tahu siapa menang AJL. Ramai suspen nak tunggu gimik FT. Jadi, bila Ally Iskandar, Cheryl Samad dan Faizal Ismail selit sikit pasal trend dan kegilaan bercakap mcm ni, aku senyum sorang2 kot! Besar betul pengaruh perkataan 'kot' di Malaysia hari ni, especially dlm industri hiburan dan dalam kehidupan seharian para pengamal media.

'Kot' sama ada dilihat positif atau negatif, yg pasti benda ni tak lama. Bermusim! Dah nama pun trend, mesti ada tempoh kegilaan, lambat-laun lenyap ditelan zaman, berganti dgn trend lain yg kita tak boleh jangka.

Bagi aku, 'kot' selain membawa maksud tak pasti, aku melihat trend penggunaan 'kot' sebagai perkataan yg sering diguna oleh orang yg tak tegas/ada agenda/cuba menyembunyikan sesuatu di sebalik ayat yg dilontarkan dgn gaya bersahaja dan bernada selamba. Kenalah pakai otak, pepandai sendiri tafsir, sbb setiap ayat yg diucapkan seseorang, confirm ada maksud dan mesej, sama ada tersurat atau tersirat.

Contoh 1:
"U jgn nak tuduh2 I OK!!! I tido sorang je kot malam tadi..."
(Mungkin betul org ni tido sorang mlm tadi. Tapi boleh jadi jugak dia tak tido sorang. Biasanya digunakan oleh kaki kelentong utk selamatkan diri)

Contoh 2:
"Kawan aku pandai giler kot main tennis..."
(Mungkin betul kwn org ni pandai giler main tennis. Tapi mungkin dlm masa yg sama dia tak confident betul ke dia sorang je ada kwn yg pandai giler main tennis. Mungkin kwn yg dia sedang bercakap tu ada kwn yg lagi pandai tahap dewa main tennis. Jadi, tak salahlah dia guna ayat macam tu. Sesuai diguna utk mengelakkan diri dari dikatakan perasan atau poyo!)

Contoh 3:
"Aku bukan nak sangat kot, tengok show tu..."
(Mungkin betul org ni tak teringin pun nak tgk show tu. Tapi mungkin juga hakikatnya org ni memang dah lama berharap, teringin sgt2 nak tgk show tu. Tapi sebab tak nak tunjuk dia excited sgt, dia pun cakaplah mcm tu. Control beb...Control...)


***Aku pening giler kot masa tulis pasal benda alah kot ni...

No comments:

Post a Comment