Thursday, February 4, 2010

Mencegah lebih baik dari merawat kembali...

Lawak sms yg masuk ke inbox telefon aku. Mengheret aku menjadikannya salah satu entri di sini...

"i tnmpk keta my ex bf. skrg i kat kdai printing. xtau nk buat apa. nk call dia, i dh x simpan numb dia. hehe...tak pelah, saja nk bgtau tu je. daaa..."

aku balas sms pelikdan bermotif konfius ni, ringkas.

"nk number dia ke?"

dia balas pantas

"NO!!! tak nak. jgn bagi! takut nnt i tercall dia. huhu"

aku balas lagi

"013-XXXXXXX. bukan number your ex! so, jgn call! haha..."
(aku sengaja nak test dia...kuat iman ke tak..ngeh..ngeh)

dia tak jemu membalas

"haha. itu numb lama. numb i dgn dia dulu. skrg dia guna numb lain. xpelah. jgn bagi!"
(alamakk..tersalah bagi number...errr..tapi kuat kan memori diaa???)

dan aku tak lagi membalas, walau aku ada gak simpan numb lain ex bf dia.

EX OH EX...pening kan bila pk pasal ex? Tak kisahlah pening sbb byk sgt senyum teringat saat2 manis dgn si dia, atau pening bila terkenang balik hidup mcm di neraka masa dgn dia dulu. Silap hari bulan, sbb ex, keja kita satu habuk pun tak jadi. Mungkin ada antara kita yg dah takde apa2 perasaan dgn ex. Tp sbb ex pernah jadi org yg kita syg dan dia pun pernah syg kita suatu masa dulu, darah akan menyirap bila org bercakap dan berkata2 pasal dia. Tak kisahlah berkata yg baik atau yg buruk!

Macam org yg aku citer kat atas ni, bukannya bertentang mata pun dgn ex dia. Takde pun org bercakap2 pasal ex dia. Tapi tengoklah reaksi dia, baru nampak kereta je, dah menggelabah, tak tau nak buat apa. Last2 sms aku. Motiff???!! Hehe...

Aku tau bukan senang nak lupakan ex. Perangai dia mcm setan pun, dia pernah curang berkali2 pun, kalau dah namanya ex bf/gf, mesti ada rasa sesuatu punyalah. Tak sikit, byk. Tak byk, sikit. Tak byk, sgt byk! Hahaha..

Aku sebut 'sesuatu' sbb aku pun tau tau mcm mana nak describe perasaan sesuatu tu. Yg ada ex tu fahamlah kot perasaan yg aku maksudkan ni. Ex oh ex!

Perasaan tu boleh jadi suka, syg, benci, geram, simpati, marah, rindu, sgt benci, meluat, excited dan mcm2 lagi. Yg mana rasa suka dan excited semcm bila nampak ex dia, haaaa berhati2lah. Mungkin itu petanda dia masih lagi sygkan ex dia. Sikit atau sekelumit tak kisahlah! Yg penting ada! Dan, tak mustahil lps tu kita akan dgr pasangan tu dah berbaik semula. Sikit2 lama2 jadi bukit!

Well...Berpisah dan menyambung semula hubungan yg dah terputus tu bagi aku tak salah. Yang salah dan tak best dgr bila masing2 sbnrnya dah ada gf/bf baru. Tak ke kesian kat diaorg2 tu? Yg dah lepas tu lepaslah. Bukak buku baru dgn org baru!

So, kalau boleh, elakkanlah drpd bertemu/berjumpa/berchatting/berfb/berselisih/berhubung/bercakap2/bermain mata/bersms/berutus email@surat dan bermcm jenis 'ber' dgn ex. Mcm kwn aku ni, dia memang elak. Aku jer jahat, saja nak test tahap kesetiaan dia!

Mungkin niat kita baik pada mulanya. Alaa..nak kwn2 jer. Apa salahnya. Apa ada hal! Tapi jgn tak tau dari 'ber' itulah yg akan jadi 'ter'. Tersuka, terpaut, tersangkut, terkasih, tersyg, terjatuh tercinta, terpegang dan akhirnya tersambung dan tercantum balik.

Bila yg cerai-berai dan terpisah bersatu kembali, apa lg nak kata? Mestilah jodoh kan? Sebab dlm hidup ni ajal, maut, jodoh, pertemuan bukan kerja kita!!! Dia yg menentukan.

Apa2 pun, sebagai manusia kita boleh berusaha dan bertawakal. Kalau kita tak mau sesuatu tu berlaku, kita perlu dan kena elak.

AVOID!!!~~~~~~~~

Kata seorg adik dan seorg teman yg ada ramai ex!

No comments:

Post a Comment